گزارش هفته ی دوازدهم (تشریفات )
- ماهيت و ريشه كلمه تشريفات :
تشريفات (رسمي) را معادل كلمه پروتكل «Protocol» دانسته اند كه در واقع به مراسمي گفته مي شود كه با شكوه برگزار شود و كلمه مخفف « VIP » كه در اين زمينه كاربرد فراواني دارد برگرفته از جمله People Very Importants به معني اشخاص خيلي مهم است و جايي كه در آنجا به استقبال آن شخص مي رويم نيز اصطلاحا سالن (VIP) ناميده مي شود كه كاربر فراواني در اين حوزه دارد و از آنجايي كه روابط عمومي ها درحوزه ارتباطات درون سازماني و برون سازماني ركن ارتباطي مهم سازمان به شمار مي روند و همواره سبب پرستيژ، احترام، اعتبار، خوشنامي و يا احيانا بدنامي سازمان هستند بايستي از كم و كيف آئين، اصول و آداب تشريفات با خبر باشند تا دچار بدنامي نشوند .
1- نيروي انساني لازم براي تشريفات :
حداقل نيروي انساني لازم براي به انجام رساندن تشريفات كوتاه 4 نفر است.1- مترجم همزمان
2- كارشناس روابط بين الملل
3- كارشناس علوم ارتباطات
4- مهماندار
2- مراحل تشريفات:
فرآيند تشريفات از تهيه مقدمات استقبال از يك مقام رسمي شروع مي شود و با بدرقه آن مقام خاتمه مي يابد كه بطور خلاصه در 5 مرحله ذيل مي شود آنها را خلاصه كرد:
۱-استقبال
۲-حمل و نقل
۳-اسكان
۴-پذيرايي
۵-بدرقه
احمد اصلانی (مراد نوتّسود)